.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دردسر‌هاي عصباني‌ شدن

مسلما عصباني شدن امر اجتناب‌ناپذيري است، اما زياد عصباني شدن يا براي هر موضوعي عصباني شدن، کاملا به ضرر سلامتي‌تان است.

به گزارش ايسنا، در وبلاگي به نشاني http://nassir.blogsky.com آمده است: عصباني شدن بسيار کار ساده‌اي است و هر محرک کوچکي مي‌تواند شما را عصباني کند، اگر همسرتان فراموش کند کاري را برايتان انجام دهد، مي‌توانيد عصباني شويد. اگر کودکتان غذا نخورد، اگر رئيستان کار زيادي به شما بدهد، اگر کسي هنگام رانندگي به حق تقدم شما توجه نکند و هزار دليل ديگر مي‌تواند شما را عصباني کند، اما بايد بدانيد که در مقابل اين محرک‌ها مي‌توانيد عصبانيت خود را کنترل کنيد، اما بهتر است قبل از آن مضرات عصبانيت را بخوانيد.

محققان ثابت کرده‌اند که عصبانيت واقعا مي‌تواند قاتل انسان باشد. در واقع عصبانيت و ساير احساسات شديد و منفي مي‌توانند ضربان قلب را در افراد مستعد به شکل بيمارگونه يا حتي کشنده‌اي تغيير دهند و جان فرد را به خطر بيندازند.

جالب است بدانيد که آمارها نشان مي‌دهد، سالانه بيش از 400 هزار نفر در آمريکا بر اثر ايست ناگهاني قلب جان خود را از دست مي‌دهند.

براساس مطالعات جديد، عصبانيت بيش از ساير عوامل خطرآفرين مانند کلسترول بالا، بيماري عروق کرونر و سيگار کشيدن در ايجاد بيماري‌هاي قلبي موثرست.

تحقيقات نشان مي‌دهد که عصبانيت‌هاي شديد و مزمن با بروز بيماري‌هاي قلبي، سرطان، سکته مغزي، سرماخوردگي، آنفلوآنزا و افسردگي مرتبط هستند.

به گفته پژوهشگران؛ افرادي که نمي‌توانند عصبانيت خود را کنترل کنند با فروپاشي خانواده و بيماري‌هاي جسمي و رواني مواجه مي‌شوند. متاسفانه عصبانيت و خشم تنها زماني جدي گرفته شده و تحت درمان قرار مي‌گيرد که فرد دست به جنايت يا اقدامات خصمانه مي‌زند.

خطرهاي عصباني شدن

از محرک‌هاي خفيف گرفته تا پرخاش‌هاي شديد، عصبانيت ضربان قلب و فشارخون را افزايش مي‌دهد، اما گاهي اوقات حتي اثرات عصبانيت مخر‌ب‌تر مي‌شود.

افرادي که غالبا احساس جوشي شدن و از کوره در رفتن دارند معمولا دچار مشکلات فيزيکي مانند زخم معده و حمله قلبي مي‌شوند.

در واقع عصبانيت واکنش طبيعي در برابر رويدادها و اتفاقات هر روزه است. اين احساس واکنش صحيح در برابر هر موقعيتي است که تهديد واقعي به نظر مي‌رسد، اما مساله اين است که عصبانيت را مي‌توان طوري هدايت کرد که نيروي محرک مثبتي در پشت کارهاي ما باشد.

عصبانيت و مجادله بخش‌هاي طبيعي از روابط سالم هستند، اما عصبانيتي که منجر به تهديدات، خشونت‌ها و پرخاشگري‌هايي مانند زدن و آسيب رساندن شود، طبيعي و سالم نيست.

از لحاظ روان‌شناسي افراد ستيزه‌جو اغلب به عنوان افرادي لجباز، کم‌تحمل، تندخو و زودرنج و هميشه داراي اظهارنظر شناخته مي‌شوند. اين افراد غالبا در درگيري و ستيزه هستند يا در کلام بيان مي‌کنند که احساس مي‌کنند مي‌خواهند کسي يا چيزي را بزنند. ستيزه‌جويي شما را از ساير مردم به انزوا مي‌کشاند.

عصبانيت و ستيزه‌جويي دايمي باعث بالا رفتن فشار خون و افزايش خطر ابتلا به افسردگي، حملات قلبي، سکته مغزي و ساير بيماري‌ها مي‌شود.

اغلب افرادي که اظهار مي‌کنند درصد بالايي از عصبانيت و ستيزه‌جويي دارند، از شدت بالاي اضطراب، استرس، غمگيني و خستگي نيز رنج مي‌برند.

به خودتان مسلط باشيد

بديهي است که برخي افراد به طور طبيعي عصباني‌تر از سايرين هستند. اين افراد اغلب با ژن بدخلقي متولد مي‌شوند. آنها نسبت به مشکلات، تحمل و بردباري کمتري دارند، نمي‌توانند از عوامل آزاردهنده روزانه به آساني بگريزند و اغلب جانب عصبانيت را ترجيح مي‌دهند.

اين خلق و خو به آنها احساس قدرت مي‌دهد. در واقع احساس آنها از خودشان به توانايي آنها در عصباني شدن مربوط مي‌شود.

جهت دادن به احساسات در واقع نوعي از غلبه کردن است. اگر نيروي عصبانيت شما باقي‌مانده باشد و آن را در کناري پنهان کرده باشيد اين امر مي‌تواند عواقب جدي‌ مانند ابتلا به افسردگي در پي داشته باشد. به علاوه عدم بروز عصبانيت مي‌تواند منجر به پرخاشگري نهفته شود.

از اين‌رو اگر در معرض دروني کردن خشم خود قرار داريد الگوي بهتر اين است که آن را بروز دهيد، اما براي بروز آن بايد با اعتماد به نفس و مسلط عمل کنيد.

شما مي‌توانيد بدون اين که به ديگران آزاري برسانيد به طور واضح نيازهايتان را مطرح کنيد که اين روشي سالم و خوشايند براي مقابله با عصبانيت است.

روش‌هاي مختلفي براي کنترل و بررسي عصبانيت وجود دارد. شما مي‌توانيد ياد بگيريد که چگونه احساسات خود را در يک مسير سازنده و مثبت قرار دهيد.

روش‌هاي نفس کشيدن عميق مانند مديتيشن، ورزش‌هايي مانند يوگا، تجسم کردن تجارب آرامش‌بخش مانند قدم زدن در طبيعت و تکرار کردن عبارت‌هايي مانند آرام باش يا خونسرد باش مي‌تواند به شما کمک کند که خشم يا عصبانيت خود را کنترل کنيد.

اگر در يک گفت‌وگوي پرخاشگرانه هستيد خود را آرام کرده و به آنچه مي‌گوييد، بينديشيد. اين کار حتي به شما کمک مي‌کند که به صحبت‌هاي فرد مقابل گوش دهيد.

مثلا در يک مشاجره که در آستانه عصبانيت هستيد، گوش کردن به صحبت‌هاي فرد مقابل، کمک مي‌کند که يک واکنش با دقت نشان دهيد. به اين ترتيب شما حتي مي‌توانيد مشکل اصلي را کشف کنيد.

پس اگر کمي به خودتان مسلط شويد، نه‌تنها عصبانيت در مسير مثبت هدايت مي‌شود بلکه هميشه پيروز و سلامت خواهيد بود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.1 seconds.